Au organizat licitație, s-au răzgândit, acum vor iar. Aeroportul Iași vrea să studieze viața sălbatică, pentru suma de 64.800 de lei

Aeroportul Iași a lansat din nou licitația pentru studiul vieții sălbatice, reprezentanții acestuia fiind dispuși să cheltuiască din bugetul instituției 54.000 de lei, fără TVA. Dacă adăugăm taxa pe valoare adăugată, ajungem la suma de 64.800 de lei.

Licitația pentru achiziționarea serviciilor de întocmire a unui studio de viață sălbatică a mai fost lansată la începutul lunii mai, în acest an, fiind mai apoi anulată, fără explicații din partea conducerii Aeroportului Iași, care nu este foarte comunicativă cu presa.

În anunțul licitației, care va avea loc în data de 8 octombrie, se precizează că studiul va avea loc vreme de un an, cu raportări trimestriale, ”urmând ca la finalul perioadei să se predea un studiu final elaborat”.

La capitolul Capacitate tehnică și profesională, se solicită ca ofertantul să fi prestat în ultimii trei ani servicii similar celor ce urmează a fi atribuite prin procedura de față, la nivelul a cel puțin un contract.

”Pentru demonstrarea îndeplinirii acestei cerințe se va prezenta în mod obligatoriu o listă, format propriu care va cuprinde categoriile de servicii, încheiate în ultimii 3 ani, prin care se atestă experiența similară. Lista va conține valori, perioade de prestare și beneficiari, precum și modalitatea de îndeplinire a obligațiilor contractuale. Lista va fi însoțită obligatoriu de certificate/documente emise sau contrasemnate de o autoritate sau de către clientul privat beneficiar”, se arată în anunțul licitației.

La momentul organizării primei licitații, din mai, Știri de Iași a obținut și punctul de vedere al unui fost director al Aeroportului Iași. La acea vreme, Marius Bodea, fostul manager al instituției amintite și actual parlamentar, a explicat că prețul este unul prea mic, pentru un studiu atât de complex.

Știri de Iași: Pentru ce este nevoie de studii ale vieții sălbatice pe Aeroportul din Iași?

Marius Bodea: Periodic se fac astfel de studii, care au legătură cu pericolele care pot fi reprezentate de fauna din jurul aeroportului: adică păsări, rozătoare, căprioare, care pot intersecta axele de aterizare decolare, chiar dacă există gard, chiar dacă există împrejmuire. Se fac astfel de studii în aviație, în aeroporturi. Despre asta este vorba. Dacă se constată că în jurul aeroportului există un număr mare de animale, se discută cu cine deține terenul acolo, în proprietate, ocolul silvic, fond de vânătoare și așa mai departe, pentru a se lua măsuri de îndepărtare din zona perimetrului aeroportuar. Asta e una dintre măsuri. Alta ar fi suplimentarea siguranței Aeroportului Iași prin îndesirea plasei la gard perimetral.

Știri de Iași: Aeroportul Iași are un anunț prin care arată că suma pusă la bătaie este de 54.000 de lei. Este o sumă mare sau mică? Cât de serios poate fi acest studiu, la suma prezentată?

Marius Bodea: Dacă genul ăsta de studiu este executat doar ca să fie încasați bani, din punctul meu de vedere se crează și un real pericol privind siguranța operării în Aeroport. De aia el trebuie să fie făcut foarte serios de persoane competente. Problema aici este lipsa de transparenta. Așa cum nu vi se răspunde la telefon, la hârtii, îți creezi impresia că acolo ceva este în neregulă. Asta este o greșeală. Eu cred că trebuie să existe transparență, să vii, să explici, să spui mass-mediei mai departe care este rolul unui astfel de studiu, cine îl face, care sunt condițiile pe care le-ai gândit ca studoiul să fie unul exemplar. Ori dacă stai ascuns în birou, mai rău faci.

Un studiu serios, dacă mă întrebați pe mine, ar trebui să fie, totuși, costisitor. Trebuie să stai acolo, nu poți să îl faci într-o săptămână.  Studiul se face prin documentare, în primul rând. Unde e amplasat, ce s-a întâmplat de-a lungul timpului. Se merge în teren, se obțin aprobări de la toți care au proprietăți pe acolo, stai să vezi păsările, pe unde vin, dacă există animale sălbatice, unde își au locul. Este prin monitorizare. Dacă mă întrebați pe mine, suma asta nu reprezintă un studiu foarte profesionist, că totuși, îți trebuie ceva timp să stai.

Mie mi se pare puțin pentru un an de zile să fii plătit cu 11.000 de euro sau cu cât iese acolo. Că doar nu se duce un singur om. Este o echipă, toți cei care ar trebui să facă lucrurile acestea nu sunt de ieri. Sunt persoane care au o știință în spate, exact în domeniul ăsta. De asta spun încă o dată: mie nu îmi sună a ofertă serioasă.

Da, se fac studii, ele au o perioadă de valabilitate, e adevărat, aceste studii se reiau. Totul e să nu pici în capcana de a face o treabă de mântuială, se ia vechiul studiu, se updatează pe ici, pe colo, și ”la revedere!”. Acestea sunt treburie serioase. Pentru că în aviație există incidente cu pierderi de vieți tocmai de la genul acesta de scăpări. În aviație nu te joci cu nimic! Adică dacă trebuie să faci un lucru serios, trebuie să faci un lucru serios. Altfel, demonstrat statistic, ajungi la accidente majore.

 

 

Adauga comentariu