Cristina Chiriac și ”Flori de Ie” – de la o poveste de credință la una de succes

Zilele acestea are loc ce-a de-a treia ediție a evenimentului ”RomânIA Autentică”, la Hobița, Iași și Brașov. Este vorba despre un proiect dedicat meșteșugarilor din țara noastră și de peste Prut. În aceste zile, au ocazia să își expună și să vândă lucrurile minunate care ies din mâinile lor, într-o perioadă în care tinerii nu mai îmbrățișează taina meșteșugurilor, preferând calea mai sigură a străinătății sau traiul la oraș.

Antreprenoarea Cristina Chiriac a povestit, pentru Știri de Iași, cum a luat naștere acest eveniment, care reunește sute de meșteșugari din România și din Republica Moldova.

”RomânIA Autentică s-a născut din dragoste de neam, de patrie, de artă, de frumos, la inițiativa noastră, a celor din Asociația Națională a Antreprenorilor, în anul 2015. Alături de Asociația Națională a Antreprenorilor a venit și proiectul ”Flori de Ie”, care a fost co-organizator de-a lungul timpului. Are drept scop promovarea meșteșugarilor, pentru că eu consider că acești meșteșugari reprezintă tezaure vii, care sunt pe cale de dispariție. Și, dacă la ora actuală nu există un cadru legislativ care să îi pună în valoare și să îi stimuleze, cred că nu trebuie să așteptăm întotdeauna de la stat, ci putem să facem și noi – partea asta civilă. De aceea am început o campanie pe care am intitulat-o ”RomânIA Autentică”, pentru că am promovat valorile autentice romînești, fie că vorbim despre meșteșugari ori artiști. Și iată că am ajuns la ediția a treia”, explică femeia de afaceri.

Prima ediție a evenimentului a fost în 2016, la Hobița. A vrut, în felul acesta, să onoreze amintirea lui Constantin Brâncuși. S-au strâns, atunci, peste 8.000 de oameni. Anul trecut s-a alăturat și Iașiul, iar în 2018 sărbătoresc și brașovenii ”RomânIA Autentică”.

Pe lângă acest eveniment, proiectul de suflet al Cristinei Chiriac, antreprenor și doctor în economie, este ”Flori de Ie”. De mai bine de trei ani, se străduiește să ducă povestea iei românești, autentice, cusute manual de femei care au învățat asta din generație în generație, peste hotare. A expus în mai multe orașe mari din străinătate, iar anul acesta înregistrează o premieră: ia românească va fi la ”Săptămâna modei” de la Paris.

Știați că fiecare ie lucrată manual este descântată la final?

Știri de Iași: Ce înseamnă ”Flori de Ie”?

Cristina Chiriac: ”Flori de Ie” este proiectul meu de suflet și aici pot să îmi asum tot ceea ce înseamnă antreprenoriat, care este o cursă plină de obstacole, în special în România. A pornit de la o idee simplă, de a îmbrăca o ie, cusută ca odinioară, manual, pentru că aceea este ia autentică. Mi-am dorit să fie extraordinar de frumoasă. Am bătut România în lung și în lat, încercând să găsesc femeia care să coase ia pe care eu o aveam. Inițial am vrut să fac doar o ie, pentru mine, numai că cererea a fost atât de nare – și este și la ora actuală – pentru iile foarte lucrate și care transmit mesaje, încât am zis că ce ar fi dacă toate aceste femei care nu au locuri de muncă, care au nevoie de hrană pentru a-și trimite copiii la școală sau pentru a-și întreține familiile, ce ar fi dacă eu aș reuși să le dau un loc de muncă? Și de aici a pornit totul. De la o idee simplă, banală în aparență, dar care presupune foarte multe abilități, din punct de vedere juridic, economic, de marketing. Este un complex întreg, pentru că femeia care taie materialul pentru ie nu știe să coase, femeia care coase nu știe să pună mărgele și femeia care pune mărgele nu știe să coase și tot așa.

Știri de Iași: Deci lucrează o întreagă echipă pentru o ie.

Cristina Chiriac: Da. O ie trece prin mâinile a trei, patru femei cel puțin. Deci cam așa se procedează. La sfârșit, și e foarte important să menționez lucrul acesta, ia este descântată, ca să aducă noroc doamnei care o va purta și să o protejeze de rele. Ia are niște simboluri de protecție cusute. Marea majoritate a iilor au cusute și ascunse bine în desenul acela pictat cu acul crucea, care protejează și care te ajută în tot ceea ce tu îți propui.

Știri de Iași: Ați spus că ați căutat în toată țara o femeie care să vă coase o ie ca pe vremuri. Unde ați găsit-o?

Cristina Chiriac: În Oltenia. Aveam o ie olteanească și întâmplarea a făcut să îmi coase prima ie tot o olteancă.

Știri de Iași: Asta înseamnă că ia cu motive oltenești nu va fi cusută de o doamnă din Moldova, de exemplu?

Cristina Chiriac: Nucleul cel mai mare pe care îl am, de femei, sunt într-adevăr, în zona Oltniei. Dar am ajuns să le provoc pe aceste doamne minunate, cărora le mulțumesc, să coase orice fel de model. Chiar anul trecut am cusut ii cu motive moldovenești, după aceea ne-am dus în Transilvania, după aceea în Muscel, pentru că eu sunt musceleancă, deci avem de toate. Suntem în faza în care am reușit aproape tot ceea ce ne-am propus, inclusiv rochiile de mireasă, pe care le-am plimbat la Abu Dhabi, la Barcelona, anul acesta plecăm la Paris.

”Acele bluze care sunt brodate la mașină sunt doar bluze și atât. Nu sunt ii!”

Știri de Iași: Cum este primit portul popular autentic în afara țării?

Cristina Chiriac: Prima dată când am expus în străinătate a fost la Londra și toată lumea se oprea mirată la standul ”Flori de Ie” și întreba: ce e cu bluzele acestea? Și eu le povesteam câte simboluri au, ce frumoasă e povestea iei românești și, la un moment dat, o doamnă care era șefa departamentului de marketing și comunicare pentru un brand foarte important, mi-a spus: ”Bine, bine, dar de ce aș cumpăra și aș expune eu ia în magazinele noastre? Doar pentru că este românească? Faci o greșeală de comunicare. Ar trebui să pui accentul pe ceea ce reprezintă ia românească”. Eu m-am gândit că da, pentru mine ia e o poveste, o simbolistică, descântec, dar, într-adevăr, pentru ea nu reprezenta istoria neamului ei. Și atunci am considerat că cel mai mare atu al nostru, al celor care ducem mai departe tradiția româneacsă, este acest meștegu al cusutului manual.

Din punctul meu de vedere, acele bluze care sunt brodate la mașină sunt doar bluze și atât. Nu sunt ii. E o diferență foarte mare și poate că aici ar trebui să insistăm, în momentul în care vrem să ajutăm meșteșugarii români. Când vrem să mergem la cumpărături, să ne gândim dacă ne dorim să-i ajutăm pe acești meșteșugari sau ne dorim să îngroșăm consumul în România, cumpărând ii românești făcute în China sau în India.

Știri de Iași: Cât durează, ca timp, crearea unei ii?

Cristina Chiriac: Depinde de complexitatea modelului. Avem modele care se realizează în trei, patru săptămâni și modele care se realizează în opt săptămâni. ”Flori de Ie” este un brand care este recunoscut pentru gradul ridicat de dificultate și execuție în reproducerea iei romînești,

Știri de Iași: Câte doamne care lucrează la crearea unei ii ați reușit să strângeți în jurul dumneavoastră până acum?

Cristina Chiriac: Trebuie să știți că bussines-ul acesta de coasere a iei românești este unul de nișă, cu particularități, pentru că iarna femeile au mai mult timp, stau acasă și cos mai mult. Vara sunt muncile timpului, nu sunt atât de libere și nu își mai dedică atât de mult timp producerii iilor. Ca și medie, undeva în jur de 35-40 de femei.

O poveste de credință

Știri de Iași: Care este cea mai frumoasă poveste a unei ii din colecția dumneavoastră?

Cristina Chiriac: Eu dețin în colecția ”Flori de Ie” peste 150 de costume populare vechi. Avem peste 20 de costume centenare. În colecție sunt peste 1.000 de piese adunate. Și în periplul meu prin România de a culege piesele vechi, normal că am interacționat cu foarte mulți oameni. Povestea care m-a impresionat cel mai mult este a unei doamne din partea de vest a României, o zonă destul de afectată ca și pierdere de vieți în Primul Război Mondial. Am întâlnit o doamnă care mi-a transmis povestea iei pe care mi-a dăruit-o. Ia pe care eu o am a fost cusută de bunica ei, al cărei soț plecase pe front, în Primul Război Mondial. Avea cinci copii. În momentul în care i-a plecat soțul pe front, tocmai îl născuse pe al cincilea. A așteptat să se termine perioada aceasta de conflict și să i se întoarcă soțul. S-au întors marea majoritate a sătenilor, mai puțin soțul ei și aceștia i-au spus că nu au nicio veste de la el. Ea s-a apucat atunci să coase o ie bărbătească, pe care și-a împodobit-o cu mii de simboluri astrale și toată lumea o întreba: ”Pentru cine o coși? Ce rost mai are?”. ”O să vedeți că atunci când o voi termina, el se va întoarce”, le răspundea ea, de fiecare dată. La o săptămână după ce a terminat de cusut, i s-a întors soțul. Fusese rănit pe front, fusese în comă, nu știa cum îl cheamă și abia după ce și-a reveit și-a amintit cum îl cheamă și a venit acasă. Este o poveste de credință: atunci când îți dorești foarte mult și mesajul tău capătă aripi, poate deveni realitate. Aceasta este povestea care m-a impresionat pe mine.

Știri de Iași: Cât de greu v-a fost să vă impuneți pe piață?

Cristina Chiriac: Este extraordinar de greu, este adevărat. Dar să vă spun un secret: poate pentru că a fost atât de greu m-a provocat. Am avut momente, ca orice antreprenor, când m-am gândit foarte serios ”La ce bun? Poate ar fi mai simplu să călătoresc câteva luni, să fac orice altceva, să mă liniștesc. Sunt doctor în economie, m-aș putea apuca de predat, sunt formator de opinie...”

Știri de Iași: Și ce vă spuneți ca să nu renunțați?

Cristina Chiriac: Că va veni o zi, și sunt convinsă de lucrul acesta, când ”Flori de Ie” va străluci pe harta mondială, alături de celelalte branduri. Mi se confirmă cel mai des lucrul acesta. Anul acesta va fi prima dată când vom fi prezenți la ”Săptămâna Modei” de la Paris. Lucrul acesta ne dă o certitudine, că munca asiduă depusă în ultimii trei ani începe să înflorească și meritele ne sunt recunoscute. Să nu vă imaginați că ”Flori de Ie” este un brand care are o cifră de afaceri de milioane de euro. Suntem o companie mică, dar cu un grad foarte ridicat de valoare, de încredere, pentru că peste 95% dintre clienții noștri se întorc pe site-ul nostru și comandă încă un produs, și încă unul. Lucrul acesta spune multe despre succes. Dacă succesul îl măsurăm în cifra de afaceri, putem spune că ”Flori de Ie” mai are mult de muncit pentru a fi de succes. Dar dacă succesul îl măsurăm în gradul de satisfacție al clienților, în notorietate sau în gradul de calitate înalt al produselor, atunci vă asigur că da, Flori de Ie este unul dintre cele mai importante branduri pe segmentul acesta.

 

 

Adauga comentariu